Werkgeluk in Nederland
"We zijn enorm blij met de analyses die Brush AI voor ons heeft uitgevoerd en het advies en de projectaanpak van Leon Jansen. De analyses leverden verrassende inzichten op die meteen weer aanleiding gaven tot verdere verdieping. Het enthousiasme van de data-analisten van Brush AI om ook de vraag achter de gestelde vraag te willen achterhalen werkte aanstekelijk!"
- Yvonne de Jong (Driessen Groep)
De uitdaging
Het is de missie van Driessen Groep om werkgeluk mogelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. In dat kader heeft Driessen Groep een werkgeluktest ontwikkeld die deelnemers inzicht geeft in hun werkgelukcijfer en tips om hun werkgeluk te vergroten. Deze test draait al sinds 2018 en heeft in die periode flink wat data over werkgeluk in Nederland opgeleverd (>30k respondenten). Driessen Groep heeft Brush AI en haar marketingpartner K2O Marketing ingeschakeld om deze data geanonimiseerd te analyseren.
De aanpak
Leon Jansen van K2O Marketing is met Driessen Groep aan de slag gegaan om zorgvuldig een aantal hypotheses te formuleren die middels data-analyses getoetst werden. Denk hierbij aan hypotheses als: “Mensen die hoog scoren op levensgeluk scoren ook hoog op werkgeluk” en “Jonge generaties geven hun werkgeluk een lager cijfer dan oude generaties”. Daarnaast werd ons gevraagd om te bekijken of we, op basis van de verzamelde data, werkgeluk kunnen voorspellen.
Het resultaat
Werkgeluk voorspellen op basis van de reeds beschikbare data bleek niet mogelijk, maar het uitvoeren van een aantal simulaties wel. Op deze manier hebben we Driessen Groep geholpen om inzicht te krijgen in de mogelijke ontwikkeling van werkgeluk en handvatten gegeven over hoe dit positief beïnvloedt zou kunnen worden. Na publicatie in de vorm van een persbericht in de 'Week van het Werkgeluk', is dit opgepakt door regionale, nationale en vakpers.